KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
Miejskiego Przedszkola nr 1 „Kraina Uśmiechu” w Lubaczowie
Na lata 2022 – 2027
Lubaczów 2022
I Podstawa prawna
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082);
- Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.
z 2022 r. poz. 1116); - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół
i placówek (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2198); - Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkół policealnych. w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2017 r. poz. 356);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2019 poz. 502);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2022 poz. 566);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. 2017 poz. 1611, tekst jedn. z dnia 17 listopada 2020 r. z Dz.U. 2020 poz. 2198);
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1762).
- 6. Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach - Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2021 poz. 1618); - Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2012/2023.
II Wychowanie przedszkolne jest pierwszym i najważniejszym ogniwem w systemie oświaty w naszym kraju. Posiada długoletnią i piękną tradycję. Jej głównym celem jest organizowanie jak najlepszych warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka. W swoich działaniach powinno dążyć do współpracy
z rodzicami, powinno też być łącznikiem i kontynuatorem oddziaływań wychowawczych w rodzinie.
AKTUALNY OBRAZ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 1 „KRAINA UŚMIECHU” W LUBACZOWIE
Baza materialna
Miejskie Przedszkole Nr 1 mieściło się niegdyś w starym, drewnianym budynku przy ul. Mickiewicza 81,
a następnie przy ul. Mickiewicza 33, w którym mieściło się Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej
i Sportu „Sokół”, przedszkole przeniesiono do nowo wyremontowanej placówki (w 1973 roku). W 1987 roku przystąpiono ponownie do rozbudowy placówki; prace budowlane zakończyły się w we wrześniu 1991 roku. Przeprowadzono generalny remont i dobudowano nowe skrzydło z dwiema salami zabaw
i zapleczem. Od 2010 roku wspólnie z rodzicami został wyposażony w odpowiedni sprzęt plac zabaw dla dzieci. W latach 2012 – 2013 przeprowadzona była termomodernizacja przedszkola wraz ze zmianą kotłowni. Atutem jest duży plac zabaw wyposażony w bezpieczne urządzenia , sprzęt do zabaw na świeżym powietrzu i altanę. Jest to urokliwe miejsce w otoczeniu wysokich, kilkudziesięcioletnich lip stanowiących naturalną ochronę przed słońcem i doskonałe miejsce do zabaw. Teren Przedszkola jest ogrodzony, wyposażony w parking, z bramą zamykaną w czasie pobytu dzieci na placu.
Placówka posiada 5 sal dydaktycznych z zapleczem sanitarnym, gabinet terapii logopedycznej połączony
z pokojem odkrywania świata, pomieszczenia administracyjne, kuchnię punkt wydawania posiłków. Sale wyposażone są w atestowane meble, pomoce dydaktyczne, sprzęt do ćwiczeń gimnastycznych, tablicę interaktywną, zabawki rozwijające aktywność dziecka, pobudzające wyobraźnię i inwencję twórczą.
Oferta edukacyjna
Przedszkole jest pięciodziałowe, do którego uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. Jest czynne od poniedziałku do piątku od 6.30 do 16.00 przez cały rok szkolny. Kształcenie i wychowywanie dzieci odbywa się w oparciu o treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostosowując je do możliwości wychowanków na kolejnych etapach edukacji. Proces dydaktyczno- wychowawczy jest realizowany zgodnie z koncepcją pracy przedszkola, rocznymi planami pracy, programem wychowawczym. Przedszkole jest placówką przyjazną przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, umożliwiającą wyrównywanie szans edukacyjnych.
Praca dydaktyczno-wychowawcza dostosowana jest do indywidualnych potrzeb w związku z obniżeniem sprawności lub rozwojem zainteresowań i uzdolnień dzieci. Zajęcia z nauki języka obcego realizowane są w podstawie programowej od 2015 r. Zajęcia dodatkowe – religia, rytmika, logopedia, zajęcia płatne
z zumby i dogoterapii. Od 2020 r. przy placówce działa „Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci „Kraina uśmiechu”.
Kadra pedagogiczna
Kadrę przedszkola tworzy zespół osób nastawionych innowacyjnie wobec przyjętych założeń, chętnych do doskonalenia kwalifikacji zawodowych, w wyniku czego przedszkole jest znane w środowisku jako placówka oferująca specjalistyczne usługi na wysokim poziomie. Wielu z nich posiada więcej niż jedną specjalizację, co z pewnością przyczynia się do wnikliwej diagnozy dziecka, osiągania przez nie sukcesów oraz rozpoznawania przez nie trudności. Aby zrealizować obowiązujące treści programowe kadra wykorzystuje w pracy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę. Są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
III WIZJA PRZEDSZKOLA
- „Kraina Uśmiechu” – przedszkole bezpieczne dla dziecka, przyjazne, twórcze, innowacyjne.
- Wysoka jakość opieki wspiera wszechstronny rozwój dziecka, pozwala na kreatywne działania, umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
MISJA PRZEDSZKOLA
„Dzieci są wiosną rodziny i społeczeństwa nadzieją, która ciągle kwitnie przyszłością, która bez przerwy się otwiera.” – J.P. II
Nasze Przedszkole:
1.Zapewnia wychowankom twórczą zabawę i edukację w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych, respektując ich prawa.
2. Posiadając wykwalifikowaną kadrę wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju, a także wspomaga dzieci z różnego rodzaju trudnościami i
deficytami.
3. Realizowany przez nas system wychowawczy i innowacyjne działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie.
4. Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
5. Kształtuje postawy moralne, proekologiczne, promując zdrowie.
6. Jest otwarte na współpracę ze środowiskiem lokalnym.
7. Organizuje sprawne zarządzanie placówką.
IV MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
WYKAZUJE:
-motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
-zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania,
-umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
-umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
-umiejętność radzenia sobie z trudnościami / podejmuje próby poradzenia sobie z zadaniem/,
-umiejętność współdziałania w grupie/podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi, tolerancję wobec innych/,
-samodzielność,
-odporność na stres,
POSIADA:
-zdolność koncentracji uwagi i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,
-wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
-podstawowa wiedzę o świecie
POTRAFI:
-cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
-posługiwać się zdobyczami techniki (komputer i urządzenia gospodarstwa domowego),
ROZUMIE, ZNA:
-prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
-zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
– zasady kultury współżycia, postępowania,
– kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
– potrzebę szanowania przyrody i środowiska /prezentuje postawę proekologiczną,
NIE OBAWIA SIĘ:
-występować publicznie,
-reprezentować grupę, przedszkole,
-chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi ,sukcesami,
-wykazywać inicjatywę w działaniu,
-wyrażania własnych uczuć
DZIECKO MA PRAWO DO:
– życia i rozwoju,
– swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
– aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
– spokoju i samotności, gdy tego chce
– snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
– indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
– pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
– wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
– wspólnoty w grupie,
– zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
– pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
– nauki, informacji , badania i eksperymentowania,
– nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw,
– oświadczania konsekwencji swojego zachowania, zdrowego żywienia
METODY I FORMY PRACY Z DZIEĆMI
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniające wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
Nauczycielki stosują w swojej pracy nowatorskie metody, a wśród nich:
- Elementy dramy, pedagogiki zabawy
- Metodę Ruchu rozwijającego W. Sherborne
- Metodę Aktywnego Słuchania Muzyki wg Batii Strauss
- Improwizacje ruchową R. Labana,
- Zajęcia według koncepcji Carla Orffa,
- Elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- Elementy pedagogiki Montessori.
- Matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- Gimnastykę rytmiczną A. M. Kniessów
- Elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA,
- Elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia Bajką”
- Elementy Metody Krakowskiej prof. Jagody Cieszyńskiej
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice są partnerami, w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola
w obszarach: wychowawczym i organizacyjnym. Zadaniem placówki musi być dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami będzie:
-Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego.
-Wszechstronny rozwój dziecka.
-Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
-Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno- wychowawczej.
– Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
– Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole.
– Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.
– Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
– Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
– Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola.
– Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
– Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Efektywniejsze osiągnięcie zamierzonych celów wychowawczych i edukacyjnych niewątpliwie związane jest ze ścisłą współpracą z różnymi instytucjami i organizacjami.
Celem współpracy z instytucjami będzie:
– Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
– Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
– Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
– Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
– Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
– Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
– Zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego
V ANALIZA SWOT MP nr 1 „Kraina Uśmiechu”
MOCNE STRONY (strenghts) | SŁABE STRONY (weaknesses) |
– zmodernizowana sala zajęć, częściowo przeprowadzone remonty znacznie podniosły standard funkcjonowania placówki, – wyposażenie w odpowiednie pomoce, które zapewniają wielozmysłowe poznawanie rzeczywistości oraz stymulują rozwój zaburzonych funkcji, – włączanie się w realizację różnorodnych akcji i programów ogólnopolskich – wysoki poziom wykształcenia nauczycieli, stałe podwyższanie kwalifikacji, – zaangażowanie nauczycieli, rzetelna i sumienna praca, – szeroka oferta edukacyjna placówki, – wykorzystywanie w pracy ciekawych, atrakcyjnych metod pracy, – otwartość nauczycieli na wprowadzanie nowych metod pracy, – dzielenie się wiedzą poprzez prowadzenie lekcji koleżeńskich, – aktywność pracowników placówki w różnorodnych działaniach mających na celu podniesienie jakości pracy placówki oraz promowanie go w środowisku, – opieka psychologiczno – pedagogiczna nad wychowankami, – przyjazny i serdeczny stosunek do wychowanków – bogata oferta zajęć dodatkowych, np. konkursy, wycieczki, zawody sportowe, i in., – wypracowanie tradycji i zwyczajów w placówce (imprez o charakterze sportowym o puchar Burmistrza Miasta Lubaczowa, i in.), – systematyczna współpraca nauczycielami z zaprzyjaźnionych szkół – organizowanie różnorodnych zajęć integracyjnych, pomoc w organizacji imprez i uroczystości, pozyskiwanie darczyńców, integracja środowisk, – wypracowanie pozytywnego wizerunku w środowisku, – współpraca z organizacjami i instytucjami wspierającymi proces terapeutyczny, wychowawczy i opiekuńczy (kuratorzy, policja, służba zdrowia, poradnia psychologiczno – pedagogiczna, inne) – organizowanie licznych konkursów, wycieczek, akcji, imprez dla wychowanków, – współpraca z PPP w Lubaczowie -tablica interaktywna, telewizory i sprzęt DVD, komputer, dostęp do Internetu – estetyka wewnątrz i na zewnątrz przedszkola | – brak sal do pracy indywidualnej z uczniem, szatni dla wychowanków, wyodrębnionych pomieszczeń do pracy z małym dzieckiem, – małe powierzchnie pracowni specjalistycznych, -niedostateczna ilość pomocy dydaktycznych, – niewystarczające wyposażenie w sprzęt multimedialny, – brak wystarczających sektorów na placu zabaw , -brak pełnowymiarowej sali gimnastycznej, – słaba baza sportowa ośrodka, – współpraca z rodzicami – zróżnicowane środowisko rodzinne wychowanków, słaba aktywność wielu rodziców w wychowaniu swoich dzieci, – niewydolność – mała skuteczność rodziców w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych, – słabo działająca strona internetowa – zlikwidowany kącik regionalny! – pomieszczenia wymagające remontu (kuchnia, łazienki, sale) – trudność z zorganizowaniem zajęć dodatkowych spowodowanych brakiem sal |
SZANSE (opportunities) | ZAGROŻENIA (threats) |
– udział w projektach i programach EFS i innych o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim, – aktywna promocja usług świadczonych w naszym ośrodku w miejscach użyteczności publicznej za pośrednictwem lokalnych mediów, ulotek, banerów, itp., – wzbogacenie bazy o specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne, – rozwój działalności specjalistycznej placówki poprzez realizację zajęć z terapii specjalnej, pedagogicznej, logopedycznej, psychologicznej i ścisłą współpracę w tym zakresie z wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za organizowanie pomocy dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, – budowanie właściwej atmosfery pracy – wyzwalanie u nauczycieli i wychowawców motywacji do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, budowanie poprawnych relacji między wszystkimi pracownikami, – dbałość kadry pedagogicznej o wysoką jakość działań i efektywność pracy z dziećmi i ich rodzicami, | – malejąca liczba wychowanków, – problemy wychowawcze, – zwiększenie się ofert edukacyjnych innych placówek w środowisku lokalnym w zakresie edukacji i terapii dzieci, – niska rekrutacja wynikająca z postępującego niżu demograficznego, – tworzenie prywatnych przedszkoli na terenie miasta, – częste zmiany w zakresie prawa oświatowego, – likwidacja bezpłatnych zajęć dodatkowych – likwidacja placówki |
VI KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA – PRIORYTETOWE ZADANIA NA LATA 2022-2027
Cele główne:
1. Budowanie klimatu sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
2. Stwarzanie warunków odpowiednich do zdobywania przez dziecko umiejętności i wiadomości niezbędnych w przedszkolu i codziennym życiu.
3. Stałe podnoszenie poziomu edukacji, wychowania i opieki.
4. Samokształcenie kadry, poszerzanie kwalifikacji oraz doskonalenie własnego warsztatu pracy.
5. Efektywne współdziałanie z rodzicami.
6. Angażowanie i pozyskiwanie środowiska lokalnego do udziału w życiu przedszkola.
8. Doskonalenie procesu zarządzania i organizacji pracy przedszkola.
9. Kreowanie pozytywnego wizerunku placówki
Cele realizowane są poprzez:
1. Szkolenie kadry w zakresie dokonywania diagnozy potrzeb i możliwości dzieci, pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozpoznawania zainteresowań, zdolności i talentów, wspierania dzieci wymagających pomocy.
2. Poszerzenie działalności innowacyjnej.
3. Poszerzenie funkcjonalnego i bezpiecznego placu zabaw.
4. Poszerzenie form upowszechniania prawa oświatowego, wiedzy pedagogicznej i praw dziecka wśród pracowników i rodziców.
5. Rozwój zawodowy nauczycieli – uzupełnienie i zdobycie dodatkowych kwalifikacji, wzbogacanie warsztatu pracy.
6. Poszerzenie współpracy z instytucjami, organizacjami i osobami w środowisku w celu wzbogacenia treści i metod pracy dydaktyczno – wychowawczych.
7. Systematyczne podejmowanie starań o wzrost efektów współpracy z rodzicami.
8. Poprawę materialnych i higienicznych warunków pracy i nauki.
VII Wraz z całą społecznością przedszkolną będziemy dokładać wszelkich starań, aby placówka wyróżniała się w środowisku, cieszyła się dobrą opinią i zaufaniem. Chcemy tworzyć placówkę nowoczesną, a przede wszystkim taką, w której dzieci i rodzicie będą czuć się dobrze, gdzie będą szanowane ich prawa i oczekiwania. Koncepcja Funkcjonowania i Rozwoju jest dokumentem otwartym, wymagającym zmian wynikających ze zmian prawa oświatowego, wniosków i spostrzeżeń nauczycieli i rodziców.
Przyjęto w wyniku głosowania jawnego na zebraniu RP dnia 14.09.2022r.