„Kraina Uśmiechu”
w Lubaczowie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
- Ilekroć w dalszej treści Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1.) ustawie – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59 ze zm.); - ustawie – O systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. poz. 1934 ze zm.);
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- nauczycielu – należy rozumieć przez to nauczyciela Miejskiego Przedszkola Nr1 w Lubaczowie;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Miejskiego Przedszkola Nr1 w Lubaczowie;
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Miejskie Przedszkole Nr1 w Lubaczowie.
§2
- Nazwa i siedziba: Miejskie Przedszkole Nr 1
„Kraina Uśmiechu”
w Lubaczowie
ul. Adama Mickiewicza 33
37 – 600 Lubaczów
- Organ prowadzący: Gmina Miejska Lubaczów,
ul. Rynek 26
37 – 600 Lubaczów
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§3
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa, koncentrując się na:
1.) wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym; - umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb psychofizycznych oraz możliwości przedszkola;
- organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
- współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej;
- Działania wychowawcze i edukacyjne przedszkola koncentrują się w szczególności na:
- zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku;
- uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu;
- stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie;
- rozwijaniu wrażliwości moralnej;
- kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka – w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym;
- rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć;
- rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej;
- zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych;
- przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej.
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
- Przedszkole realizuje cele i zadania przy ścisłym współdziałaniu z rodzicami.
§4
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
- obowiązującą Podstawę programową wychowania przedszkolnego, program lub programy wychowania przedszkolnego i programy autorskie, zawierające treści podstawy programowej dopuszczane do użytku zgodnie z procedurą przez dyrektora przedszkola.
- Przedszkole organizuje swoją działalność tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania rodziców w zakresie:
- dostosowywania czasu pracy i przerw w pracy przedszkola do potrzeb rodziców;
- organizacji zajęć dodatkowych na życzenie rodziców;
- umożliwienia rodzicom uczestnictwa w życiu codziennym przedszkola.
- Przedszkole zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę dzieciom w czasie zajęć w przedszkolu i poza nim.
- podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym nauczycielka przed rozpoczęciem zabawy sprawdza stan sprzętu zabawowego, organizuje zabawy i zajęcia zapewniające pełne bezpieczeństwo dzieci, pozwala na korzystanie z urządzeń zabawowych tylko w jej obecności;
- za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci w czasie pobytu w przedszkolu odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału;
- rodzice odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci w drodze do i z przedszkola.
Rozdział 3
Organy przedszkola
§5
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§6
- Przedszkolem kieruje powołany przez organ prowadzący dyrektor, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel tego przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
§7
- Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością Przedszkola oraz reprezentuje na zewnątrz a w szczególności:
- dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli;
- opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
- przed zakończeniem roku szkolnego przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacje o realizacji planu nadzoru pedagogicznego;
- planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy placówki;
- przewodniczy radzie pedagogicznej;
- dyrektor realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący;
- dyrektor sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- zapewnia realizację obowiązku przedszkolnego dla dzieci 6-cio letnich;
- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, bhp i ppoż.;
- jeżeli przerwa działalności oświatowej przedszkola trwa, co najmniej dwa tygodnie dyrektor dokonuje kontroli obiektów należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów;
- współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- opracowuje arkusz organizacyjny przedszkola;
- kształtuje twórczą atmosferę pracy w placówce, właściwe warunki pracy oraz stosunki pracownicze;
- realizuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
- organizuje, w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
§8
- Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością Przedszkola oraz reprezentuje na zewnątrz a w szczególności:
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
- w zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej;
- zebrania plenarne rady pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w związku z podsumowywaniem pracy, w miarę bieżących potrzeb.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady pedagogicznej są protokołowane. Podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej jest księga protokołów.
- Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub rodziców a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- przygotowanie projektu statutu przedszkola;
- opracowanie programu rozwoju placówki;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich;
- uchwalenie regulaminu pracy rady pedagogicznej, regulaminu pracy;
- ustalenie organizacji doskonalenia nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- projekt planu finansowego;
- organizację pracy placówki w tym tygodniowy rozkład zajęć;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień;
- propozycję dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;
- przedszkolne programy obowiązujące w danym roku szkolnym, roczny plan pracy i plan nadzoru pedagogicznego.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola.
- Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
§9
- W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Członkowie rady Rodziców wybierani są tajnych wyborach na pierwszym zebraniu ogólnym w roku szkolnym.
- Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola.
- Do zakresu zadań Rady rodziców należy w szczególności:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu rozwoju
przedszkola;
- pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w podnoszeniu jakości pracy przedszkola;
- współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci;
- podejmowanie działań służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki;
- pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola;
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w przedszkolu;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
- opiniowanie zestawów programów wychowania przedszkolnego;
- opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna;
- rada może wystąpić do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki;
- opiniuje prace nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego;
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca takie opracować;
- Rada Rodziców może wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem o dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela.
- W posiedzeniu Rady Rodziców może uczestniczyć dyrektor z głosem doradczym.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin działalności Rady Rodziców.
§10
Zasady współpracy organów przedszkola
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszystkie organa przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
- Każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi przedszkola w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi przedszkola.
- Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;
- Organa przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji;
- Uchwały organów przedszkola prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.
§11
- Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi przedszkola poprzez swoją reprezentację, tj. radę rodziców w formie pisemnej lub radzie pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
- wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków;
- rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad przyjętych w przedszkolu;
§12
Rozstrzyganie sporów
- W przypadku sporu pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców następuje:
- prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji, należy do dyrektora przedszkola;
- przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
- dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
- o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze;
- w przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela.
§13
1.Organy przedszkola współdziałając ze sobą:
- udzielają każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swych kompetencji;
- zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.
- Zasady rozwiązywania konfliktów
- dyrektor jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem;
- dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie;
- w swojej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu;
- wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom przedszkola, jeżeli działalność tych organów narusza interesy przedszkola i nie służy rozwojowi jego wychowanków;
- w przypadku braku uzgodnień, o których mowa, dyrektor przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§14
1.Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci
zgrupowanych według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone
- według zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i zaleceniem potrzeby kształcenia specjalnego realizowanego w formie przedszkola ogólnodostępnego.
- W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Ma ono na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
- Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną określają odrębne przepisy.
§15
- Zasady naboru dzieci do przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miejską Lubaczów ustala się w oparciu o Regulamin Rekrutacji do Miejskiego Przedszkola Nr 1 w Lubaczowie.
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi przyjmowane są do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
§16
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego określaną przez Rozporządzenie MEN.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo dostosowany jest do możliwości rozwojowych dziecka i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – 30 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§17
- Arkusz organizacji przedszkola opracowuje dyrektor przedszkola do dnia 30 kwietnia każdego roku i przedstawia do zaopiniowania przez Kuratorium Oświaty i związki zawodowe, a następnie do zatwierdzenia przez organ prowadzący.
- W Arkuszu organizacji przedszkola określa się: liczbę oddziałów, liczbę dzieci, czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną tygodniową i roczną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
- W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w Arkuszu organizacji dyrektor wykonuje aneks opiniowany uchwałą rady pedagogicznej, kuratorium, związków zawodowych i zatwierdzany przez organ prowadzący.
§18
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach;
- Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji pięciogodzinnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału;
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczycielki, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, zgodnie z podstawą programową;
- Nauczyciel planuje pracę z dziećmi cyklicznie opracowując miesięczne plany pracy;
- Zaplanowaną tematykę nauczyciel realizuje w trakcie zajęć z całą grupą, z małymi zespołami powstającymi spontanicznie z inicjatywy dzieci lub w zespołach dobieranych przez nauczyciela zgodnie z założonym celem działania, a także w trybie zajęć indywidualnych;
- Plan dnia ma mieć charakter otwarty pozwalający na uwzględnienie propozycji dzieci;
- W dziennym planie zajęć zachowana ma być właściwa proporcja pomiędzy formami proponowanymi przez nauczyciela, a swobodną zabawą i działalnością dzieci;
- Zgodnie z zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi bezwzględnie zapewnia się dzieciom przebywanie na świeżym powietrzu;
- Pozostawiając nauczycielom swobodę w zagospodarowaniu czasu pracy z wychowankami czyni się je odpowiedzialnymi za jakość tej pracy.
§19
- Przedszkole jest placówką nieferyjną, to znaczy, że funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw, które zostaną ustalone przez organ prowadzący. Uzgodnienie takich przerw odbywa się na wniosek dyrektora i Rady Rodziców.
- Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 630 – 1600. Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
Rozdział 5
Zasady odpłatności za przedszkole
§20
- Przedszkole zapewniaj bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę nad dziećmi w czasie 5 godzin dziennie, w zakresie obejmującym realizację podstawy programowej.
- Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej ustala Rada Miejska w Lubaczowie jako dodatkową usługę.
- Na pisemną prośbę rodziców lub opiekunów prawnych dyrektor przedszkola może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o zwolnienie rodziców lub opiekunów prawnych z opłat za usługę dodatkową.
- Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor Przedszkola w drodze zarządzenia.
- Koszty wyżywienia tzw. (wsad do kotła) w pełni pokrywane są przez rodziców, w rozliczeniu miesięcznym, w terminie do 20 każdego miesiąca.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§21
- 1. W celu prawidłowego funkcjonowania przedszkola zatrudnieni są pracownicy na stanowiskach:
- Dyrektor;
- Nauczyciele;
- Sekretarka;
- Intendent;
- Pomoc nauczyciela;
- Woźne oddziałowe;
- Kucharz;
- Pomoce kuchenne;
- Konserwator maszyn i urządzeń.
§22
- Liczbę pracowników przedszkola ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola określają odrębne przepisy.
§23
- Do z zadań nauczycieli należą w szczególności:
- Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
- Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
- Prowadzenie dokumentacji swojej pracy dydaktyczno – wychowawczej (dzienniki zajęć, zeszyty obserwacji, diagnozy gotowości szkolnej, protokoły zebrań z rodzicami);
- Planowanie pracy z dziećmi opracowując tygodniowe lub miesięczne plany pracy;
- Prowadzenie w oparciu o opracowany arkusz obserwację pedagogiczną w celu poznania przebiegu zachowań i dokumentowania rozwoju wychowanków, informacje o osiągnięciach dziecka w różnych sferach osobowości przekazuje rodzicom;
- Stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów;
- Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną, w celu udzielenia dziecku pomocy;
- Planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
- Eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
- Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju; ;
- Realizacja zaleceń dyrektora i i osób kontrolujących;
- Czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
- Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym;
- Obowiązkowe przeprowadzanie diagnozy gotowości dla dzieci 6 letnich (do końca października wstępna a do końca kwietnia końcowa;
- Przygotowanie do 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 6 letnich i dostarczenie rodzicom.
§24
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały 9-cio godzinne opiece dwóch nauczycielek pracujących w układzie godzin podanych w arkuszu organizacyjnym. Oddziały 5-cio godzinne powierza opiece jednej nauczycielki.
- dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności w miarę możliwości nauczycielki będą prowadziły swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu;
- dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola zgodnie z procedurami przyprowadzania i odbierania dziecka obowiązującymi w przedszkolu;
- procedury sprawowania opieki przez nauczycieli i personel w przypadku pojawienia się objawów choroby u dziecka stanowią odrębne przepisy.
§25
- Pracownicy administracji i obsługi z racji pełnionych przez siebie funkcji uczestniczą w pracy wychowawczej i opiekuńczej przedszkola. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
Rozdział 7
Rodzice
§26
- Przedszkole realizuje swoje zadania we współdziałaniu z rodzicami.
- wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze;
- nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowań i rozwoju.
- Przy planowaniu pracy przedszkola dyrektor i rada pedagogiczna uwzględniają oczekiwania rodziców w zakresie:
- organizacji i funkcjonowania przedszkola;
- opieki i bezpieczeństwa dzieci;
- oferty edukacyjnej;
- form współpracy z rodzicami.
- Przedszkole prowadzi formy współpracy służące wyrabianiu wśród rodziców poczucia
współorganizatora życia przedszkolnego poprzez:
- kontakty indywidualne;
- zajęcia otwarte;
- dni otwarte;
- zebrania grupowe;
- wyjazdy plenerowe;
- uroczystości przedszkolne;
- kącik dla rodziców;
- udział przedstawicieli Rady Rodziców w procesie planowania i oceny pracy przedszkola.
Rozdział 8
Wychowankowie przedszkola
§27
- Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
- dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 lat;
- dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.
§28
- Przedszkole tworzy warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka, zaspokojenia jego psychofizycznych potrzeb.
- przez okres pobytu w przedszkolu opiekę sprawuje nauczyciel, który ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo, rozwój i wychowanie dziecka;
- do każdej grupy wiekowej przydzielona jest woźna oddziałowa, a dodatkowo w oddziale dzieci 3 – letnich – pomoc nauczyciela.
- W ramach realizacji podstawy programowej dzieci przyzwyczajane są do zgodnej i bezpiecznej zabawy, życzliwości i uprzejmości w kontaktach z innymi.
§29
Prawa i obowiązki dziecka
- Dziecko ma prawo do:
- podmiotowego i życzliwego traktowania;
- akceptacji takim, jakie jest;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
- kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zdrowego i urozmaiconego jedzenia;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej
- W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka” ustalony z dzieci w porozumieniu z rodzicami. Obowiązkiem dziecka jest:
- przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
- szanować godność swoją i innych;
- dbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
- troszczyć się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali;
§30
- Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- zalegania z odpłatnością przez opiekunów powyżej 2 okresów płatniczych, a w przypadku dziecka 6-letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc i niezgłoszenie tego faktu do przedszkola;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu;
- nieprzestrzeganie umowy cywilnoprawnej sporządzanej co roku pomiędzy dyrektorem a rodzicami lub opiekami prawnymi.
- Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§31
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację dotyczącą działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§32
-
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Obsługę finansowo – księgową Przedszkola prowadzi Miejski Zespół Obsługi Oświaty w Lubaczowie.
- W sprawach nieuregulowanych Statutem mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i akty wykonawcze do ustawy.