Jak wspierać dziecko w słuchaniu i przygotować je do nauki czytania
Drodzy Rodzice!
Percepcja słuchowa i gotowość do czytania to kluczowe elementy w rozwoju przedszkolaka.
Dobre słuchanie = lepsze mówienie, lepsza koncentracja, a w przyszłości… łatwiejsza nauka czytania i pisania!
Co możecie robić z dzieckiem w domu, żeby je wspierać?
Podpowiadamy w 2 częściach!
CZĘŚĆ 1: JAK WSPIERAĆ PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ?
1. Słuchanie dźwięków otoczenia:
Podczas spaceru: „Zamknij oczy i powiedz, co słyszysz?”
Zabawa w detektywa dźwięków – rozpoznawanie: kapanie wody, zgrzyt kluczy, szczekanie psa.
W domu: odgłosy z internetu (np. odgłosy zwierząt) – zgadujcie, co to.
2. Zabawy rytmiczne i muzyczne:
Klaskanie rytmu – Ty klaszczesz, dziecko powtarza.
„Echo rytmiczne” – powtarzanie słów lub dźwięków z intonacją.
Zatrzymaj-muzykę – dziecko zastyga, gdy przestaje grać.
Rymowanki z ruchem – np. „Siała baba mak” z klaskaniem i tupaniem.
3. Ćwiczenia pamięci słuchowej
„Powtórz po mnie” – zaczynaj od 2 słów, dodawaj kolejne.
„Co się zmieniło?” – zmień jedno słowo w ciągu i niech dziecko odgadnie.
„Powiedz w tej samej kolejności” – 3 zadania do wykonania np. „Weź kubek, otwórz drzwi, przynieś misia”.
4. Rozumienie i przetwarzanie mowy
Czytanie bajek z pytaniami: „Kto był bohaterem?”, „Dlaczego był smutny?”
Układanie prostych historyjek z obrazków i opowiadanie ich.
„Prawda czy fałsz?” – np. „Kura je banany?” – dziecko musi odpowiedzieć.
5. Zabawy słuchowo-ruchowe
„Zrób to, co mówię” – sekwencje ruchów do wykonania.
„Ciepło–zimno” – dziecko szuka przedmiotu na podstawie wskazówek.
Zabawa „na hasło” – np. jedno klaśnięcie = skok, dwa klaśnięcia = przysiad.
CZĘŚĆ 2: JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO NAUKI CZYTANIA?
1. Zabawne poznawanie liter:
Pokazuj litery i ucz, jak brzmią, np. „M” to „mmm” – jak miś.
Znajdowanie liter w domu – na opakowaniach, ubraniach, szyldach.
Układanie prostych słów z klocków literowych: np. mama, dom, kot.
2. Głoski i sylaby – zabawy fonemowe:
Dzielenie słów na sylaby: „A-nia, do-mek, ku-ba”.
Rozbijanie słów na głoski: „k-o-t, l-i-s”.
Składanie słów z głosek: „t-a-t-a” = tata, „m-i-s” = miś.
3. Gierki z dźwiękami i literkami
„Co zaczyna się na literę P?” – pies, pomidor, piłka.
„Co brzmi podobnie do rak?” – mak, tak, jak.
Rymowanie – kończenie wersów wierszyka rymem.
4. Wspólne czytanie – codziennie!
Nawet 10 minut dziennie wystarczy, by dziecko chłonęło język.
Zadaj pytania: „Co było dalej?”, „Co czuł bohater?”
Wspólne tworzenie książeczek – dziecko rysuje, Ty zapisujesz jego słowa.
Pamiętaj, Rodzicu:
Nauka przez zabawę to najlepsza droga
Chwal dziecko za starania, nie za perfekcję
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie – nie porównuj
Masz wątpliwości? Porozmawiaj z nauczycielem, logopedą lub pedagogiem
Razem wspierajmy dzieci mądrze i z radością!
