Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
- Zapoznanie z literami m, M, l, L, t, T, i, I; wskazywanie liter wśród innych, czytanie w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, ustawianie liczmanów do przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów wg 2 cech; wprowadzenie cyfr 1, 2 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach.
- Budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji.
- Kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane).
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek, określanie nastroju muzyki, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki.
Piosenka miesiąca: „Jesienne zwyczaje zwierząt”
(sł. Katarzyna Wójcik-Bożętka, muz. Miłosz Konarski)
Jesień chodzi po lesie,
pięknie z wiatrem tańczy,
a na niebie ptaków klucz
pobyt w kraju kończy.
Ref. To zwierząt są zwyczaje,
wędrówka w ciepłe kraje
lub wielkie zapasy
na przyszłe, zimne czasy.
Niedźwiedź w gawrze mości się,
mały borsuk węszy.
Jeszcze trochę chciałby zjeść,
zanim sen go zmęczy.
Ref. To zwierząt są zwyczaje…
Wiewióreczka do dziupli
swe zapasy niesie:
ma nasiona i grzyby,
co znalazła w lesie.
Ref. To zwierząt są zwyczaje…
W ciepłej norce wierci się
świstaków rodzina.
W stercie liści ziewa jeż,
niestraszna mu zima.
Wiersz miesiąca: „Jesień” – Renata Steczkiewicz
Lubisz jesień? Oczywiście!
Z drzew spadają żółte liście
i szeleszczą pod stopami.
Chcesz zobaczyć? To chodź z nami.
Tu spod liści widać ryjek,
sprawdźmy, to się wśród nich kryje.
Myślę, że już dobrze wiesz,
że to przecież mały jeż.
Trochę sennym ociężały,
ma już brzuszek napęczniały.
Dzięki temu jest gotowy,
aby zapaść w sen zimowy.
A na drzewie jest wiewiórka,
spójrz, do dziupli daje nurka.
Dzielnie zbiera swe frykasy,
to na zimę są zapasy.
Słonko coraz niżej schodzi,
wiatr nas coraz bardziej chłodzi.
Dni są teraz krótsze znacznie,
wkrótce już się zima zacznie.